Review: Straf – Zeppelin!

Straf – Zeppelin!
Label: Eigen Beheer – Distributie: Sonic Rendezvous
Release: 2023

Tekst: Peter Marinus

Straf is een Brabantse band/kollektief, dat al jarenlang bezig is met diverse theatervoorstellingen waarin zij op unieke wijze elementen vermengd vanuit de big band jazz, blues, postpunk en world music.

Na het debuutalbum ‘Pompen Of Verzuipen’ uit 2008 en twee EP’s komen Lambèrt Verhoeven (accordeon, zang), Pill van Kempen (gitaar, banjo, trompet, zang), Jeffrey Willems (elektrische gitaar, zang), Peter Dupont (saxofoon, accordeon, voetpomptoeter (!), zang), Leon van Egmond (trombone, harmonica, zang), Wannes Rombouts (bas) en Kees Swanenburg (drums, zang) nu met hun tweede album Zeppelin. Een album waarop je op een zeer avontuurlijke wijze wordt meegenomen naar markante randfiguren als Willem de Scheepskok en naar emoties als waanzin, dood en woede. Het album werd opgenomen met alleskunner BJ Baartmans.

De luie bigband blues van Niets Aan De Hand opent het album met warme blazers a la Louis Jordan, jazzy gitaarwerk en rauwe zang. Een nummer waar een Minnie The Moocher sfeertje in hangt. Wolvenaard is een zacht deinend nummer met zacht gonzend gitaarwerk, dat klinkt als een mix van De Dijk, De Kift en Tom Waits. Dan volgt Het Beest met fel grimmig gitaarspel als intro voor een haast Stones-achtige rocker.

Met Parels gaat Straf op de lui groovende Balkan toer op een bitter melancholische wijze. Marie-Louise klinkt weemoedig en breekbaar huilend.

In Het Orkest Met Gouden Tanden duiken de Balkan invloeden opnieuw sierlijk swingend op. Dood In De Grond klinkt als een dronken New Orleans funeral band, die een verband met de eigenzinnige muziek van De Kift zijn aangegaan. De conclusie is: in de grond is iedereen gelijk!!

Ikke is een Raggende Manne-achtige woest pompende rocker, die gevolgd wordt door de losjes swingende Tex-Mex van Ha Ha He He. Ook de boogie komt voorbij in Willem. Het indrukwekkende verhaal over Willem, de scheepskok, die zijn tanden kwijt is. Na de donkere grimmige rocker De Klok sluit Straf het album af zoals het begon. Zeppelin is namelijk opnieuw een luie bigband blues.

Na Hauser Orkater, De Kift en Bots hoort Straf onverbiddelijk thuis in dit rijtje. Een band met een zeer eigenzinnig en daardoor indrukwekkend gezicht! Gaat dat zien!

Orginele artikel op: bluestownmusic